حلماحلما، تا این لحظه: 11 سال و 16 روز سن داره

حلما عشق مامان و بابا

عقیقه برای یکی یه دونه، عزیز دردونه

1392/5/11 18:22
711 بازدید
اشتراک گذاری

حلما جون 

فلسفه عقیقه چیست؟

  یكی از آداب و سنن تأكید شده در اسلام عقیقه كردن برای تولد فرزند است. عقیقه كه به معنی قربانی كرن با آداب خاصی می‌باشد، مستحب است كه در روز هفتم پس از تولد فرزند، بر كسی كه قدرت مالی بر آن داشته باشد، انجام گیرد. اگر به هر دلیلی در روز هفتم عقیقه انجام نگرفت تا هنگام بلوغ فرزند بر پدر مستحب است كه عقیقه نماید و اگر انجام نداد بعد از بالغ شدن فرزند، بر خودش مستحب می‌باشد. عقیقه در حقیقت هم شكر است و هم بیمه كردن فرزند از بلاها، همانطوری كه در روایت هست هر فرزندی در گرو عقیقه است. اگر حیوانی برای عقیقه یافت نشد، مستحب است صبر كنند تا بدست آمده و سپس عقیقه كنند.

مشهور میان علما این است كه عقیقه گوسفند، شتر یا بز باشد. كه اگر شتر بود، پنج سال داشته باشد و اگر بز بود 1 سال و بیشتر و اگر گوسفند باشد، حداقل شش ماهه باشد. بهتر این است كه عقیقه كور، لاغر، لنگ و گوش بریده نباشد و همچنین مغز شاخش شكسته نباشد. دیگر این كه مكروه است كه استخوانها شكسته شود.

از جمله سنتهایی كه در عقیقه رعایت می‌شود این است كه از گوشت آن پدر و مادر فرزند نخورند و كراهت داشتن خوردن مادر بیشتر است و اینكه عقیقه را بپزند وبه صورت خام تقسیم ننمایند. در وقت ذبح گوسفند این دعا خوانده شود: بسم‌الله و بالله، اللهم عقیقة عن فلان(به جای فلان اسم نوزاد گفته شود) لحمها بلحمه و دمها بدمه و عظمها بعظمه. اللهم اجعلها و قاء لآل محمد علیه و آله السلام.

حال که دقت در احکام می تواند ما را به بعضی از منافع و حکمت ها و فواید آن رهنمون کند، درباره عقیقه هم وقتی دقت می کنیم می بینیم مطالبی وجود دارد. اول اینکه اسلام به حیات و زندگی انسان از تولد تا مرگ اهمیت می دهد و برای هرکدام دستوراتی خاص دارد و مسائلی مانند نام گذاری به نام نیکو، لقب نیکو، تراشیدن سر در روز هفتم و عقیقه در روز هفتم و بعدازآن یا کشتن گوسفند یا گاو.....

 

ما می بینیم که در عقیقه مجموعه ای از مسائل مفید در این عمل خوابیده است که به آنها اشاره می کنیم:

الف – آنچه که به طفل بر می گردد. مثل دعا کردن که در دعای عقیقه وجود دارد (اللهم لحمها بلحمهم و دمها بدمه. عظمها به عظمه....) و این یعنی این عقیقه در واقع قربانی برای این طفل است.

 

ب- آنچه که به مسائل اجتماعی برمی گردد که از مستحبات دعوت مؤمنین است و اسلام سفارش به دعوت مؤمنین و زیارت کردن همدیگر و رابطه محبت آمیز و انس الفت کرده است و در این ملاقاتها است که اهداف مورد نظر تحقق می یابند.

 

ج- آنچه که به مسائل عاطفی برمی گردد، که خانواده طفل از اینکه مورد توجه هستند و مردم در خوشحالی آنان شرکت کرده اند، آرامش و دلگرمی پیدا می کنند.

 

د- علاوه عمل عقیقه یک نوع شکر گزاری از حضرت حق برای نعمت صاحب فرزند شدن، است. نعمتی که گویی در نعمت های دنیا همتا ندارد.

در مورد اهمیت عقیقه از امام صادق(ع) نقل است که شخصی به نام عمر بن یزید خدمت ایشان رسید و به ایشان عرض کرد که من نمی دانم که پدرم برایم عقیقه کرده یا نه؟ حضرت فرمود: تو خود عقیقه کن، (او می گوید:) پس عقیقه کردم و من در آن روز پیر بودم
 
گل دخترم سلام
هر روز و هر ساعت و هر دقیقه و هر ثانیه که میگذره من وبابایی بیشتر عاشقت میشیم چند روزه داری تمام تلاشت رو میکنی تا غلت بزنی قربونت برم عزیزم .عاشق این پشتکارتم.
روز سوم تولدت همون روزی که برای اولین بار به خونه اومدی برات قربونی کردیم ومن و بابایی با توجه به این همه احادیثی که در رابطه با عقیقه کردن نقل شده و از اونجایی که عقیقه کردن یکی از مستحبات موکد در رابطه با سلامتی فرزند و دوری او از بلاها می باشد، تصمیم داشتیم روز هفتم تولدت برات عقیقه کنیم ولی بنا بر دلایلی نتونستیم پس بنا را بر این گذاشتیم که در ماه مبارک رمضان این کار رو بکنیم و دیروز در صدو هفتمین روز از تولدت برات عقیقه کردیم .امیدواریم همیشه در سایه لطف پروردگار صحیح و سالم باشی .دوستت داریم عزیزم.
 
 
 
نوشته شد در روز جمعه١١/٥/٩٢
 
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (16)

مامان رها
13 مرداد 92 8:58
سلام خاله جون/خوشگلم متشکرم که به رها جون سرزدی/انشالا تولد یکسالگیت جبران کنه/بازم بیای خوشحالمون میکنی عزیزم
مامانِ عسل
13 مرداد 92 10:51
سلام
ممنون از لطفتون به عسل
نی نی نانازی دارین. خدا حفظش کنه...
با افتخار لینک شدی

ممنونم خاله جون
میم مثه محیا
13 مرداد 92 11:51
نمیدونم باید گفت مبارک باشه یا قبول باشه یا ماجور باشید و یا تلفیقی از هر سه




هر چه می خواهد دل تنگت بگو.
مامان آنی
13 مرداد 92 16:44
مامانی مطلب جالب و کاملی بود ممنون





مامان فائزه
14 مرداد 92 17:15
سلام عزیزم فرشته ی نازی داری خدا برات حفظش کنه

لینکتون کردم اگه دوست داشتید دخمل منم جزء دوستای حلما خانم بکنید




مرسی عزیزم با افتخار لینک شدید.
مامانِ عسل
15 مرداد 92 8:54
آسمانت آبی و دلت از غصه‌ی دنیا خالی،


ممنون مامانی.
مامان الینا
15 مرداد 92 10:40
تبریک می گم عزیزم انشاالله همیشه سالم و سلامت باشه
از نظر قشنگت هم خیلی ممنون خانمی

ممنون عزیزم
میم مثه محیا
15 مرداد 92 11:07
من از چهارو نیم ماهگی شروع کردم

ولی از روزی 1قاشق لعاب برنج شروع کردم و تا آخر چهار ماهگی فقط لعاب برنج بهش میدادم ،بعد چند دونه برنج هم بهش اضافه کردم و تغییراتو هر سه روز انجام میدادم.

البته وقتی شروع کردم ک وزنش ب دوبرابر وزن تولدش رسیده بود و میتونست وسایلو توی دستش بگیره و مدتی بود ک خواب شبش بهم ریخته بود یعنی شبا بعد از یه ساعت خاص تند تند بیدار میشد و شیر میخواست.این نشون میداد دیگه شیر خودم براش کافی نیس

از جواب جامع و کاملتون ممنونم
مامان محیا
15 مرداد 92 13:03
باکمال میلبااجازه لینکتون کردم

ممنون .شماهم با افتخار لینک شدین.




مامان فاطمه ناناز
15 مرداد 92 18:08
ای خدا چه ماهی داری به خدا

به سایت ما هم بیا مطمینم دوستای خوبی میشیم

البته تفاوت سنی شون زیاده ولی سن چه اهمیتی داره حلما خانومو عشقه

ممنون خاله الآن میام.
مامان فاطمه ناناز
15 مرداد 92 18:09
اینم ادرس یادم رفت بدم
مامانِ عسل
17 مرداد 92 16:50
نغمه ریزید غیاب مه نو آخر شد باده خرم عید است که در ساغر شد روز عید است ، سوی میکده آیید به شکر که ببخشند هر آنکس که در این دفتر شد . . . عید سعید فطر بر شما مبارک
میم مثه محیا
18 مرداد 92 0:09
خداوندا تو را شاکریم که یک ماه میهمان و این اجازه را به ما دادی تا سحرها عاشقانه با تو سخن بگوییم و درد دلمان را با تو بگوییم و اکنون روز اول شوال را بر ما عید گرداندی عید بر عاشقان مبارکباد.
مامان حنانه زهرا
29 مرداد 92 12:27
مامانی ماهم عقیقه کردیم خیلی سنت خوبیه ایشالله دفع بلا باشه از حلماجون
خاله حسنا
4 مهر 92 22:39
سلام چه نی نی ناسی خدا حفظش کنه


ممنون خاله جون.
زهرا مامان محمدسام
9 مهر 92 17:56
سلام مامان حلماجون .دخترخوشگلت از پسرمن سه ماه بزرگتره .بااجازتون شمارولینک میکنم تاازتجربتون استفاده کنم.راستی عقیقه هم قبول باشه .


سلام مامانی مرسی از محبتت .شما همبه جمع دوستان حلماجون خوش اومدین.مرسی